2D vormen en 3D ruimtefiguren hebben alles te maken met Mediavormgeven. Herken jij ze in de wereld om je heen? Test je ruimtelijk inzicht met uitslagen en doorsnedes of met plattegronden en routes. En wat weet jij eigenlijk nog van dm3 en centiliter of hectare en m2?
In domein 3 leer je alles over (ruimte-)figuren, omtrek, oppervlakte en inhoud (handig bij je nieuwe woning!) en over jezelf verplaatsen in de wijde wereld
7.1 Figuren
a) Je kent de vlakke figuren (2D) cirkel, driehoek, vierkant, rechthoek, vlieger, ruit, parallellogram en trapezium en kan ze beschrijven en tekenen
b) Je kent de ruimtefiguren (3D) kubus, balk, cilinder, bol, kegel, piramide en prisma en kan ze beschrijven en tekenen
c) Je herkent de vlakke figuren en de ruimtefiguren in de wereld om je heen
7.2 Symbolen, begrippen en hoeken
a) Je kent de volgende symbolen en begrippen met betrekking tot lijnen: horizontaal, verticaal, evenwijdig, diagonaal, straal, diameter, middellijn, doorsnede, rechte hoek, haakse hoek, loodrecht en symmetrie
b) Je kan aangeven wanneer lijnen evenwijdig lopen, kruisen of snijden
c) Je herkent een scherpe, rechte of stompe hoek
d) Je kan bovenstaande begrippen en symbolen beschrijven en tekenen
e) Je kan rekenen met de hoeken van een driehoek
7.3 Uitslagen, aanzichten en kijken
a) Je weet wat een uitslag is, kan beredeneren of een uitslag correct is getekend en kan de oppervlakte van een uitslag berekenen
b) Je kan uitleggen wat een aanzicht is en begrijpt het verband tussen een 2D aanzicht en een 3D object
c) Je kan beredeneren welk vlakke figuur (2D) hoort bij de doorsnede van een ruimtefiguur (3D)
d) Je kan uitleggen wat een kijklijn is bij een 2D plattegrond en je kan beredeneren of iets wel of niet gezien kan worden in de bijbehorende 3D wereld
Hoofdstuktoets 7
Je test jezelf om te zien in hoeverre je de stof van dit hoofdstuk hebt begrepen.
8.1 Omtrek en oppervlakte
a) Je kan uitleggen wat een omtrek is en je kan een omtrek uitrekenen, ook bij samengestelde vormen; ontbrekende gegevens kan je berekenen
b) Je kan uitleggen wat een oppervlakte is en je kan de oppervlakte uitrekenen, ook bij samengestelde vormen; ontbrekende gegevens kan je berekenen
c) Je kan een oppervlakte omrekenen naar andere oppervlakte-eenheden (b.v. van cm2 naar m2)
d) Je kan uitleggen wat een hectare is en kan omrekenen van hectare naar m2
8.2 Inhoud
a) Je kan uitleggen wat inhoud is en wat het verband is tussen de formules van oppervlakte en inhoud
b) Je kan de inhoud van objecten uitrekenen, ook bij samengestelde vormen; ontbrekende gegevens kan je berekenen
c) Je kan de inhoud omrekenen naar andere inhouds-eenheden (b.v. van m3 naar dm3)
d) Je kan het verband tussen dm3-cm3 en liter-milliliter uitleggen en kan hier berekeningen mee maken
8.3 Cirkel
a) Je kan de begrippen middelpunt, straal en diameter uitleggen en kan hier berekeningen mee maken
b) Je kan rekenen met de formules voor de omtrek en oppervlakte van een cirkel
c) Je kan de inhoud van een cilinder uitrekenen met behulp van een formule
Hoofdstuktoets 8
Je test jezelf om te zien in hoeverre je de stof van dit hoofdstuk hebt begrepen.
9.1 Plattegrond en route
a) Je ziet het verband tussen een 2D bovenaanzicht van een 3D object en je kan je positie bepalen in 2D en 3D
b) Je kent de windrichtingen op een windroos en weet wat links en rechts is
c) Je kan een route bepalen op een plattegrond met gebruik van een windroos en de termen links en rechts
d) Je kan je positie of route bepalen bij onder andere routekaarten, fietsknooppunten, coördinaten, google maps of plattegronden van een gebouw
9.2 Kaart en afstand
a) Je kan de afstand berekenen van een route op een plattegrond of fietsknooppunten etc.
b) Je kan een gemiddelde snelheid berekenen met behulp van een stappenteller of fietscomputer
Hoofdstuktoets 9
Je test jezelf om te zien in hoeverre je de stof van dit hoofdstuk hebt begrepen.
Computer
Programma Eduhint (https://www.eduhint.nl)
Pen en denkpapier
Rekenschrift
Meetmateriaal (liniaal of meetlint, geodriehoek)
Uitleg afwisselend klassikaal, in kleine groepen of individueel
Zelfstandig werken in Eduhint
Samen overleggen over de lesstof
De theorie zit verweven in het programma Eduhint.
Bij de paragrafen wordt de theorie aangegeven met een letter of een boekje.
Maak de oefeningen van Domein 3
a) Gebruik de rekenmachine van het programma.
b) Laat je berekening die je hebt gemaakt staan, zodat te zien is hoe je hebt gerekend
Optioneel: maak de nulmeting in de eerste rekenles van domein 3
HOOFDSTUK 7, 2D/3D
7.1 Figuren
7.2 Symbolen, begrippen en hoeken
7.3 Uitslagen, aanzichten en kijken
Hoofdstuktoets 7
HOOFDSTUK 8, OMTREK, OPPERVLAKTE EN INHOUD
8.1 Omtrek en oppervlakte
8.2 Inhoud
8.3 Cirkel
Hoofdstuktoets 8
HOOFDSTUK 9, PLAATSBEPALEN
9.1 Plattegrond en route
9.2 Kaart en afstand
Hoofdstuktoets
Domein 3 sluit je af met een toets
Is dit domein voor jou gesneden koek? Toon aan met een nulmeting en hoofdstuktoetsen dat je oefeningen kan overslaan.
Heb je behoefte aan extra uitleg? Sluit aan bij uitleg in kleine groepjes of vraag om persoonlijke uitleg. Misschien is extra rekenbegeleiding buiten de lessen om verstandig.