Domein 6 'Omgaan met kwantitatieve informatie' krijg je aangeboden in semester 3 óf semester 4.
Kwantitatief wil zeggen ‘uitgedrukt in getallen’. Kwantitatieve informatie gaat over getallen die je vindt op formulieren, grafieken, diagrammen en infographics uit het dagelijks leven. Denk aan een dienstregeling, afstandstabel, pluimverwachting of prijslijst.
In domein 1 tot en met 5 heb je alle vaardigheden geleerd die je bij rekenen moet beheersen. In dit domein komt dat allemaal terug, maar nu moet je zelf beslissen welke gegevens je nodig hebt en waar je ze kan vinden!
16.1 Advertenties en nieuws
a) Je begrijpt bij advertenties en nieuws waar bepaalde aantallen en bedragen voor staan en weet hoe je hier berekeningen mee kan uitvoeren
Ondersteunende vaardigheden
a) Begrijpend lezen
b) Percentage als deel van een geheel berekenen
c) Bedrag met een percentage verhogen
d) Rekenen met grote getallen (uitspreken, noteren in cijfers)
16.2 Allerlei informatie
a) Je begrijpt de gegevens in schema's, diagrammen, tabellen of infographics en kan er de informatie uithalen die je nodig hebt om berekeningen te maken
b) Je kan volgend stappenplan uitvoeren om tot een juiste oplossing te komen van een vraag: 1. Lees en begrijp de informatie. 2. Lees en begrijp de vraag. 3. Bepaal welke gegevens nodig zijn. 4. Beantwoord de vraag.
5. Controleer of het antwoord logisch is
Ondersteunende vaardigheden
a) Begrijpend lezen
b) Percentage als deel van een geheel berekenen
c) Rekenen met grote getallen (uitspraak, notatie in cijfers)
d) Rekenen met negatieve getallen
e) Begrip van en rekenen met kubieke meter (m3)
f) Begrip van en rekenen met samengestelde eenheden (cal/min m/s km/u Liter/100km)
16.3 Misleidende informatie
a) Je kent de elementen die passen bij een kolomgrafiek, staafgrafiek, lijngrafiek of taartgrafiek
b) Je herkent manieren waarmee bij grafieken informatie misleidend wordt weergegeven.
16.4 Gemiddelde, modus en mediaan
a) Je kan onder woorden brengen hoe je het gemiddelde, de modus en de mediaan berekent van een rij gegevens
b) Je kan aangeven wanneer er geen modus is bij een rij gegevens
c) Je kan het gemiddelde, de modus en de mediaan berekenen bij een rij gegevens, een tabel en een diagram
Hoofdstuktoets 16
Je test jezelf om te zien in hoeverre je de stof van dit hoofdstuk hebt begrepen.
17.1 Tabellen aflezen
a) Je kan informatie uit tabellen halen en toepassen
b) Je kan gegeven informatie in een tabel zetten
Ondersteunende vaardigheden
a) Rekenen van aantal naar procent (deel van een geheel)
b) Rekenen van procent naar een aantal
17.2 Tabellen in het dagelijks leven
a) Je kan informatie uit een verscheidenheid van tabellen en diagrammen uit het dagelijks leven halen en daar berekeningen mee maken (voorbeelden: prijslijst, openingstijdentabel, lesrooster, afstandstabel, dienstregeling OV, weersinformatie etc.).
17.3 Allerlei tabellen
a) Je kan informatie halen uit allerlei tabellen en diagrammen en hiermee berekeningen maken
Hoofdstuktoets 17
Je test jezelf om te zien in hoeverre je de stof van dit hoofdstuk hebt begrepen.
18.1 Cirkeldiagram (ook wel genoemd schijfdiagram of taartdiagram)
a) Je kan informatie halen uit een cirkeldiagram en hiermee berekeningen maken
b) Je weet hoe je een cirkeldiagram moet ontwerpen
Ondersteunende vaardigheden
a) Rekenen van aantal naar procent (deel van een geheel)
b) Rekenen van procent naar een aantal
c) Terugrekenen naar het oude totaal
18.2 Staafdiagram en lijndiagram (ook wel genoemd staafgrafiek en lijngrafiek)
a) Je kan informatie halen uit een staafdiagram of lijndiagram en hiermee berekeningen maken
18.3 Allerlei diagrammen
a) Je kan informatie halen uit gestapelde kolom- en staafgrafieken, Infographics en uit meerdere grafieken en diagrammen en hiermee berekeningen maken.
Hoofdstuktoets 18
Je test jezelf om te zien in hoeverre je de stof van dit hoofdstuk hebt begrepen.
Uitleg afwisselend klassikaal, in kleine groepen of individueel
Zelfstandig werken in Eduhint
Samen overleggen over de lesstof
De theorie zit verweven in het programma Eduhint.
Bij de paragrafen wordt de theorie aangegeven met een letter of een boekje.
Maak de oefeningen van Domein 6
a) Gebruik de rekenmachine van het programma.
b) Laat je berekening die je hebt gemaakt staan, zodat te zien is hoe je hebt gerekend
HOOFDSTUK 16, INFORMATIE
16.1 Advertenties en nieuws
16.2 Allerlei informatie
16.3 Misleidende informatie
16.4 Gemiddelde, modus en mediaan
Hoofdstuktoets 16
HOOFDSTUK 17, TABELLEN
17.1 Tabellen aflezen
17.2 Tabellen in het dagelijks leven
17.3 Allerlei tabellen
Hoofdstuktoets 17
HOOFDSTUK 18, DIAGRAMMEN
18.1 Cirkeldiagram
18.2 Staafdiagram en lijndiagram
18.3 Allerlei diagrammen
Hoofdstuktoets 18
Domein 6 sluit je af met een toets
Bij dit domein leer je geen nieuwe vaardigheden, daarom is er geen nulmeting.
Heb je behoefte aan extra uitleg? Sluit aan bij uitleg in kleine groepjes of vraag om persoonlijke uitleg. Misschien is extra rekenbegeleiding buiten de lessen om verstandig.